O όρος storytelling παλαιότερα μπορεί να απασχολούσε μόνο την παραδοσιακή αφήγηση στα βιβλία, στο θέατρο και στον κινηματογράφο. Την σημερινή ψηφιακή εποχή, η τέχνη του storytelling αποκτά καινούριο νόημα–κατ’ακρίβειαν, το storytelling στο marketing μπορεί να γίνει ένα εξαίσιο εργαλείο για σκοπούς branding μέσω διαδικτύου, αν χρησιμοποιηθεί σωστά.
Προτού όμως σας δώσουμε μερικές συμβουλές σχετικά με το πως να ενισχύσετε το brand σας μέσα από την τέχνη του storytelling, ας πάρουμε τα πράγματα από την αρχή. Ο όρος storytelling, όπως προαναφέρθηκε, έχει διαφορετικό νόημα στην ψηφιακή εποχή και χρησιμοποιείται για να περιγράψει όλες εκείνες τις αφηγήσεις και εικόνες που συνθέτουν μια ιστορία γύρω από το brand σας. Είναι αυτό που προσδίδει εμπειρία και κύρος στο brand σας, το οποίο, όπως πολύ καλά γνωρίζουν όλοι, σχετίζεται με την εικόνα που βγάζετε προς τα έξω και πως σας βλέπει το κοινό σας.
Το storytelling βασίζεται σε κάποιες μεθόδους ψυχολογίας που έχουν σαν κύριο στόχο να προκαλέσουν το συναίσθημα του θεατή ούτως ώστε να μπορεί να νιώσει περισσότερη οικειότητα με το brand σας.
Οι ιστορίες εξάλλου, έχουν αποδειχθεί από τα πανάρχαια χρόνια ως μέθοδοι πειθούς οι οποίες μπορούν να προκαλέσουν σε αυτό που τις βλέπει και διαβάζει, μια πληθώρα συναισθημάτων. Είναι μέρος της ανθρώπινης μας φύσης να αναζητάμε ιστορίες και παραδείγματα για να μαθαίνουμε καινούργια πράγματα αλλά και να αντλούμε έμπνευση από τους άλλους, για να συνεχίσουμε το δικό μας, μοναδικό ταξίδι. Οι ιστορίες, εν ολίγοις:
- Eκφράζουν αυτό που είναι οι άλλοι και εμείς
- Είναι μέρος της κουλτούρας και της ιδιοσυγκρασίας μας
- Περνούν ένα δυνατό μήνυμα εμμέσως το οποίο μοιάζει πιο οικείο σε αυτόν που το λαμβάνει.
Το τρίτο σημείο ιδιαίτερα είναι πολύ σημαντικό όσον αφορά την ενίσχυση του brand σας, μέσω μιας αφήγησης. Σκοπός είναι να περάσετε το μήνυμα που θέλετε με πιο έμμεσο τρόπο, και όχι με τρόπο που να ενοχλεί τον παραλήπτη. Σε πολλές περιπτώσεις, έμμεσα μηνύματα γίνονται περισσότερο καλοδεχούμενα και αντιληπτά εις βάθος από τον κόσμο παρά μηνύματα και περιεχόμενο που πλασάρεται στον κόσμο κατάμουτρα.
Πως να χρησιμοποιήσετε το storytelling προς όφελος του brand σας.
Όταν φτιάχνετε μια ιστορία γύρω από το brand σας, είναι σημαντικό να δείξετε την “φωνή σας” και να εκφράσετε το μήνυμα που θέλετε να στείλετε στον κόσμο. Για ποιο βαθύτερο λόγο έχετε ξεκινήσει την επιχείρηση σας; Για πιο πράγμα ή πράγματα θέλετε να σας θυμούνται ως brand; Πως έχετε φτάσει εκεί που έχετε φτάσει; Ποια είναι η ιστορία πίσω από το brand σας;
Δεν χρειάζεται να επινοήσετε μια ιστορία που δεν υπάρχει–κάτι τέτοιο θα ήταν ανήθικο και ανυπόστατο. Αυτό που μπορείτε να κάνετε, είναι να αναπτύξετε δημιουργικά την δική σας μοναδική ιστορία ως brand. Ακόμα και εάν είστε μικρή ή νεοσύστατη επιχείρηση, μπορείτε απλά να αναφέρετε τα οράματα σας και όλα αυτά που σας ώθησαν στο να ανοίξετε την δική σας επιχείρηση. Επίσης, δεν χρειάζεται να απαριθμήσετε ημερομηνίες σταθμούς, εκτός και εάν είστε μεγάλο brand με χρόνια ιστορίας στο χώρο.
Στην εποχή του διαδικτύου, οι μικρές και βαθιές ιστορίες που παρουσιάζονται με ένα πιο δημιουργικό τρόπο και πολλές φορές με την ενίσχυση εικόνων, είναι πιο καλοδεχούμενες από μια μεγάλη ιστορία με ασήμαντες λεπτομέρειες που μοιάζει “φτιαχτή”. Λαμβάνοντας αυτό υπόψη, μπορείτε να αναπτύξετε την δική σας ιστορία ως brand και να κερδίσετε εμμέσως την αγάπη και την εμπιστοσύνη του κόσμου αλλά και να διαφοροποιηθείτε από υπόλοιπα ανταγωνιστικά brands.