Πλέον, η αγορά είναι γεμάτη από e-shops που προσφέρουν στους καταναλωτές πλήθος προϊόντων. Έτσι, είναι πιθανό να δυσκολεύεσαι να φτάσεις στο κοινό σου. Όμως, υπάρχει μια τεχνική που μπορεί να απογειώσει το μάρκετινγκ του e-shop σου και να σε βάλει στον δρόμο της επιτυχίας. Πρόκειται για την ανάλυση ανταγωνισμού ή competitor analysis.
Σ’ αυτό το άρθρο, θα βάλουμε αυτήν την τεχνική στο επίκεντρο. Έτσι, θα καταρτίσεις μια εξατομικευμένη στρατηγική e-shop μάρκετινγκ που θα σου χαρίσει τα αποτελέσματα που ονειρευόσουν.
Γιατί είναι Σημαντικό το Competitor Analysis;
Η ανάλυση ανταγωνισμού είναι μια εξαιρετικά κρίσιμη έννοια για την επιτυχία μιας επιχείρησης. Είναι μάλιστα ακόμα πιο σημαντική για τα e-shops, τα οποία έχουν ισχυρό ανταγωνισμό. Έτσι, εάν το ηλεκτρονικό σου κατάστημα δυσκολεύεται να εισχωρήσει στην αγορά, το competitor analysis ίσως σου δείξει το δρόμο που πρέπει να ακολουθήσεις.
Για να καταλάβεις τη σημασία του, αυτά είναι τα βασικά πλεονεκτήματα που θα κερδίσεις από αυτό:
- Κατανόηση της Αγοράς: μέσω της ανάλυσης ανταγωνισμού, μπορείς να καταλάβεις τι ισχύει για τη βιομηχανία σου. Για παράδειγμα, οι τάσεις και οι ανάγκες ενός fashion e-shop είναι άλλες από αυτές ενός B2B e-shop. Το competitor analysis εξετάζει παρόμοια ηλεκτρονικά καταστήματα και αναδεικνύει κοινά στοιχεία, αλλά και ελλείψεις που ενδεχομένως υπάρχουν. Αυτό σου δίνει τη δυνατότητα να προσαρμόσεις τη στρατηγική σου και να κερδίσεις ένα σημαντικό ανταγωνιστικό πλεονέκτημα.
- Αναγνώριση Δυνατών και Αδύναμων Σημείων: κατά την ανάλυση των ανταγωνιστών σου, δημιουργείς μια λίστα των στοιχείων που τους κάνουν να ξεχωρίζουν. Μ’ αυτόν τον τρόπο, έχεις στη διάθεσή σου δεδομένα σχετικά με το τι είναι αποτελεσματικό στο κοινό σου. Επιπλέον, παρατηρείς και τα στοιχεία που αποτυγχάνουν σε αυτούς έτσι ώστε να τα αποφύγεις.
- Αντίδραση στις Αλλαγές: η αγορά στο διαδίκτυο είναι ευμετάβλητη και γι’ αυτό οι επιχειρήσεις αλλάζουν συχνά τις στρατηγικές τους. Με την ανάλυση παρόμοιων e-shops με το δικό σου, μπορείς να εντοπίσεις εγκαίρως αυτές τις αλλαγές και να είσαι προετοιμασμένος.
- Βελτιστοποίηση Προϊόντων και Υπηρεσιών: ο πιο σίγουρος τρόπος για να βρεις την επιτυχία είναι να καλύψεις μια συγκεκριμένη ανάγκη του κοινού σου. Πώς όμως μπορείς να βρεις ποια ανάγκη μένει ανικανοποίητη; Το competitor analysis σου δείχνει ακριβώς ποιες περιοχές μένουν ακάλυπτες, τις οποίες μπορείς να καλύψεις με τα προϊόντα σου.
Τα Βασικά Βήματα για Αποτελεσματικό Competitor Analysis
Βήμα 1 – Εντοπισμός Ανταγωνιστών
Το πρώτο βήμα είναι να βρεις ποιοι ακριβώς είναι οι ανταγωνιστές σου. Για παράδειγμα, είναι όλα τα e-shops που έχουν παρόμοια προϊόντα με τα δικά σου, αλλά και που στοχεύουν το ίδιο κοινό. Αρχικά, κάνε μια λίστα με όλα τα ηλεκτρονικά καταστήματα που θυμάσαι και στη συνέχεια κάνε σχετικές αναζητήσεις στις μηχανές αναζήτησης. Ωστόσο, σου προτείνουμε να μη χρησιμοποιήσεις μόνο το Google και να εκμεταλλευτείς την ανώνυμη περιήγηση για να έχεις όσο το δυνατόν πιο αφιλτράριστα αποτελέσματα γίνεται.
Βήμα 2 – Συλλογή Πληροφοριών
Όταν έχεις έτοιμη τη λίστα σου, μπορείς να ξεκινήσεις να συλλέγεις δεδομένα. Αρχικά, περιηγήσου στις ιστοσελίδες των ανταγωνιστών και σημείωσε πληροφορίες σχετικά με το e-shop design, την αισθητική και τη γλώσσα που χρησιμοποιούν. Έπειτα, διεύρυνε την έρευνα σου στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, αλλά και στις κριτικές που έχουν αφήσει οι πελάτες τους.
Βήμα 3 – Ανάλυση Προϊόντων
Στο επόμενο βήμα, στρέψε το βλέμμα στα προϊόντα του e-shop. Έλεγξε την τιμολογιακή πολιτική, αλλά και το πώς εξελίσσεται η τιμή του προϊόντος σε βάθος χρόνου. Ανάλυσε την ποιότητα, αλλά και τις λειτουργίες του προϊόντος. Έπειτα, συνδύασε αυτές τις πληροφορίες με τις κριτικές των πελατών για να βγάλεις συμπεράσματα.
Βήμα 4 – Σύγκριση
Δημιούργησε έναν πίνακα σύγκρισης, όπου αποτυπώνεις όλα αυτά τα δεδομένα που έχεις συλλέξει. Έτσι, θα είσαι σε θέση να αξιολογήσεις το e-shop σου σε σχέση με αυτά και να δεις πού υπερέχεις και πού χρειάζεσαι βελτίωση.
Το competitor analysis είναι η τεχνική που δίνει βάθος στη στρατηγική του e-shop σου. Έλα σε επικοινωνία με την ομάδα της SocialMe για να κάνουμε μια εμπεριστατωμένη κι ενδελεχή ανάλυση του ανταγωνισμού σου.