Για να αναλύσουμε τι είναι το Accessibility, χρειάζεται πρώτα να κάνουμε κάποιες ερωτήσεις. Έχεις αναρωτηθεί ποτέ τι κάνεις για να ξεχωρίσει η ιστοσελίδα σου στον απέραντο ψηφιακό κόσμο; Επιπλέον, έχεις αναρωτηθεί πως θα μπορέσεις να κάνεις προσβάσιμη την ιστοσελίδα σου για άτομα με ειδικές ανάγκες;
Φαντάσου ότι βρίσκεσαι μπροστά από ένα σουπερ μαρκετ. Ένα από τα πρώτα πράγματα που θα δεις είναι ενδείξεις για άτομα με ειδικές ανάγκες. Όπως το φυσικό κατάστημα θέλει να προσεγγίσει αυτά τα άτομα, έτσι και μια ιστοσελίδα οφείλει να πάρει τα ανάλογα μέτρα. Στο κόσμο του Digital Marketing υπάρχει ένας όρος γι’ αυτό και ονομάζεται Accessibility του Website.
Τι είναι το Accessibility του Website;
Η προσβασιμότητα στον ιστότοπο είναι η πρακτική του σχεδιασμού του, έτσι ώστε να είναι φιλικό και να μην υπάρχουν εμπόδια για τα άτομα με αναπηρίες. Αυτό περιλαμβάνει άτομα που αντιμετωπίζουν προβλήματα με την όραση, την ακοή, τη χρήση ενός ποντικιού, την ανάγνωση και κατανόηση ή ακόμα και κινητικές δεξιότητες.
Το Accessibility όμως είναι πολύ σημαντικό γιατί δεν περιορίζεται μόνο για αυτά τα άτομα αλλά εμπεριέχει και άλλες κοινωνικές ομάδες. Η ευκολία χρήσης μιας ιστοσελίδας θα πρέπει να είναι διαθέσιμη για κάθε επισκέπτη. Αυτοί οι επισκέπτες μπορεί να είναι ηλικιωμένοι, άτομα μη σχετικά με τεχνολογία ή άτομα με «περιστασιακούς» περιορισμούς. Για παράδειγμα, αν απευθύνεσαι σε εργαζόμενους ανθρώπους, έχεις σκεφτεί ότι βρίσκονται τα 2/3 της ημέρας τους σε χώρο εργασίας; Αυτό σημαίνει ότι είναι πολύ πιθανόν να έχουν περιορισμό ήχου.
7 Κοινά εμπόδια που δημιουργούν πρόβλημα στο Accessibility
Συχνά οι άνθρωποι που σχεδιάζουν έναν ιστότοπο, δεν λαμβάνουν υπόψιν όλες τις μεταβλητές. Είναι πολύ εύκολο λοιπόν να δημιουργήσουν μόνοι τους εμπόδια, που θα μπορούσαν να καταστήσουν αδύνατη τη χρήση της ιστοσελίδας τους. Παρακάτω θα σου παρουσιάσουμε μερικά συνηθισμένα λάθη.
- Σημαντικές πληροφορίες που τοποθετούνται μέσα σε μια φωτογραφία. Ένα άτομο με προβλήματα όρασης που χρησιμοποιεί «αναγνώστη κειμένου» δεν μπορεί να ξεχωρίσει αυτές τις πληροφορίες.
- Περιεχόμενο ήχου ή βίντεο που τοποθετείται σε καίρια σημεία μέσα στην ιστοσελίδα αλλά δεν εμπεριέχει υπότιτλους ή απόδοση με την μορφή κειμένου.
- Ένα μακρύ, πολύπλοκο menu πλοήγησης. Κάποιος που χρησιμοποιεί πληκτρολόγιο για να περιηγηθεί στον ιστότοπό σας, θα πρέπει να κάνει περιήγηση σε όλες τις σελίδες χειροκίνητα για να μεταβεί οπουδήποτε.
- Κουμπιά που είναι πολύ μικρά ή πολύ κοντά σε απόσταση το ένα με το άλλο. Πόσες φορές και ο ίδιος έχεις βρεθεί σε ιστοσελίδες μέσω κινητού, που δεν μπορούσες να πατήσεις το κουμπί επειδή ήταν πολύ μικρό;
- Κείμενο με πολύ μικρό μέγεθος ή που χάνεται, καθώς δεν δημιουργεί αντίθεση με το background. Σκέψου πόσο πολύ μπορείς να ταλαιπωρήσεις έναν ηλικιωμένο που θέλει να μάθει περισσότερα για την επιχείρηση σου.
- Οδηγίες που βασίζονται αποκλειστικά στο χρώμα ή τα γραφικά. Για παράδειγμα η οδηγία “Πατήστε το κόκκινο κουμπί.”, με μια πρώτη σκέψη ίσως να μην σου φαίνεται λάθος αλλά σκέψου να έχεις αχρωματοψία. Σκέψου να ανήκεις στο καθ’όλα αμελητέο ποσοστό του 8% των ανδρών με προβλήματα διαχωρισμού χρωμάτων.
- Παροχή μόνο αριθμού τηλεφώνου ως μοναδικό τρόπο επικοινωνίας μαζί σου. Εάν κάποιος δεν μπορεί να μιλήσει θα δυσκολευθεί να βρει εναλλακτικό τρόπο επικοινωνίας. Το ίδιο ισχύει ακόμα και για ανθρώπους που για οποιοδήποτε λόγο αδυνατούν τη δεδομένη στιγμή ή να χρησιμοποιήσουν ένα κινητό ή σταθερό τηλέφωνο. Τέλος υπάρχει και μια αρκετά μεγάλη μερίδα ανθρώπων, που λόγω χαρακτήρα αποφεύγουν την τηλεφωνική επικοινωνία και προτιμούν εναλλακτικούς τρόπους.
Συμπέρασμα
Αν τα εμπόδια που αναφέραμε θεωρείς ότι είναι λεπτομέρειες για τη δική σου περίπτωση, σκέψου το δύο φορές πριν πάρεις τις αποφάσεις σας. Ένα μαγαζί εστίασης μπορεί να θεωρεί ότι μια ιστοσελίδα εταιρικής παρουσίασης είναι αρκετή για τη δουλειά του. Αναλογίσου απλά το τελευταίο εμπόδιο που αναφέραμε. Αρκετά άτομα λόγω χαρακτήρα αποφεύγουν να παραγγείλουν τηλεφωνικά και τελικώς προτιμάνε να παραγγείλουν από ένα eshop που έχει σύστημα αυτόματης παραγγελίας.
Ο κόσμος του Marketing πολλές φορές μοιάζει περίπλοκος. Η SocialMe με την έμπειρη ομάδα της, φροντίζει να αναλύει αυτά τα δεδομένα και τις μεταβλητές για να δώσει πραγματικές λύσεις.
Επικοινώνησε άμεσα μαζί μας, για μια δωρεάν αξιολόγηση της ιστοσελίδας σου!