Το User Experience αποτελεί μία από τις κυρίαρχες σχεδιαστικές τεχνικές για την κατασκευή μιας ιστοσελίδας, και δικαίως. Με το User Experience, ή αλλιώς την εμπειρία χρήστη, τοποθετείς τον επισκέπτη της ιστοσελίδας στο επίκεντρο. Έτσι, το αποτέλεσμα είναι μια ιστοσελίδα εύχρηστη, που διευκολύνει την πλοήγηση. Αυτό έχει σαν αποτέλεσμα, οι χρήστες να περνούν περισσότερο χρόνο μέσα στην ιστοσελίδα και να είναι πιο θετικά προδιατεθειμένοι στο να πραγματοποιήσουν αγορές μέσα σε αυτή.
Πλέον, είναι διαθέσιμα διάφορα εργαλεία και τεχνικές, για να ενισχύσεις το User Experience στην ιστοσελίδα σου. Ένα από τα πιο δημοφιλή ανάμεσα στους σχεδιαστές είναι και το customer journey map. Το εργαλείο αυτό είναι εξαιρετικά χρήσιμο και με την αξιοποίησή του μπορείς να προσελκύσεις ακόμα περισσότερους χρήστες.
Τι είναι το Customer Journey Mapping
Αυτό που κάνει στην πραγματικότητα η τεχνική του customer journey mapping είναι να σου επιτρέπει να καταλάβεις καλύτερα τον τρόπο με τον οποίο ο χρήστης πλοηγείται στην ιστοσελίδα σου. Από αυτό, μπορείς να εξάγεις συμπεράσματα, όπως τι ωθεί τον χρήστη να συνεχίσει να διαβάζει, τις ανάγκες που έχει, αλλά και σε ποια σημεία ενδεχομένως να έχει αμφιβολίες.
Το customer journey map είναι μια οπτική αναπαράσταση του ταξιδιού του χρήστη μέσα στην ιστοσελίδα σου. Το ενδιαφέρον είναι ότι αν και το δημιουργεί ο σχεδιαστής της ιστοσελίδας, είναι πάντα από την οπτική μεριά του χρήστη. Στην περίπτωση ενός e-shop, ένα customer journey map αποτυπώνει τη βέλτιστη διαδρομή που θα ακολουθήσει ένας πελάτης έως την ολοκλήρωση της παραγγελίας του. Σε αυτήν την οπτική αναπαράσταση μπορούν να προστεθούν τα ήδη υπάρχοντα data για τη συμπεριφορά των χρηστών κι έτσι να εντοπιστούν τα κομμάτια της διαδικασίας, που απαιτούν βελτιστοποίηση.
Πού θα βοηθήσει την Ιστοσελίδα σου
Το customer journey map σου παρέχει πολλά πλεονεκτήματα. Επειδή δημιουργείται με όλα τα δεδομένα που έχεις από τους πελάτες σου, σου προσφέρει τη δυνατότητα να εντοπίσεις θέματα της ιστοσελίδας σου, που ίσως να μην είχες προσέξει. Πιο συγκεκριμένα, ένα customer journey map:
- Παρέχει μια γενική οπτική της ιστοσελίδας
- Εντοπίζει τα κενά που υπάρχουν ανάμεσα στα τμήματα της ιστοσελίδας
- Δείχνει τα προβληματικά κομμάτια, που εμποδίζουν τους χρήστες να ολοκληρώσουν την παραγγελία τους
- Αυξάνει το conversion rate, μιας και διευκολύνεται η διαδικασία
- Αυξάνει το retention rate, εφόσον σου δείχνει τι ακριβώς ζητούν οι επισκέπτες της ιστοσελίδας
- Σου δείχνει ποια κομμάτια της ιστοσελίδας σου πρέπει να γίνουν η προτεραιότητά σου
Πώς μπορείς να Σχεδιάσεις ένα Customer Journey Map
Ένα μεγάλο μέρος της διαδικασίας σχεδιασμού του customer journey map, είναι η συλλογή δεδομένων. Για να είναι επιτυχημένος αυτός ο χάρτης, θα πρέπει μέσα του να ενσωματωθούν όλα τα δεδομένα που έχεις διαθέσιμα. Για το λόγο αυτό, το customer journey map είναι συνήθως αποτέλεσμα της συνεργασίας πολλών τμημάτων της ίδιας επιχείρησης.
Το πρώτο βήμα σε αυτό είναι η δημιουργία persona, δηλαδή προτύπων των πελατών που έχει η επιχείρησή σου. Ενδεχομένως να είναι απαραίτητη η δημιουργία πολλαπλών personas. Σε αυτό αποτυπώνονται όλα τα δημογραφικά στοιχεία των πελατών της ιστοσελίδας σου, όπως και οι επιθυμίες τους. Έτσι, αντί να σκέφτεσαι τους πελάτες σαν μία άμορφη μάζα, τους οπτικοποιείς σε μία persona.
Στη συνέχεια, επιλέγεις την διαδρομή που θες να αναπαριστά ο χάρτης. Αν έχεις ένα e-shop τότε είναι χρήσιμο να αποτυπώσεις την διαδρομή του χρήστη από την αρχή, μέχρι και την ολοκλήρωση της παραγγελίας. Η διαδρομή αυτή μεταβάλλεται ανάλογα με τους στόχους που έχεις θέσει.
Είναι ένα Customer Journey Map αρκετό;
Επειδή κάθε κομμάτι του κοινού σου έχει διαφορετικές συνήθειες, καλό θα ήταν να δημιουργήσεις ένα customer journey map για κάθε μία από τις persona που έχεις δημιουργήσει. Έτσι, θα μπορείς να έχεις μια πλήρη εικόνα του κοινού σου και της συμπεριφοράς του.
Ενδιαφέρεσαι να δημιουργήσεις τη δική σου ηλεκτρονική επιχείρηση; Επικοινώνησε μαζί μας και ένας ειδικός της SocialMe θα σε βοηθήσει, ώστε να μάθεις τι πρέπει να κάνεις για να αποκτήσεις τη δική σου ιστοσελίδα, e-shop ή ακόμα και εφαρμογή!