Το 2019 είναι εδώ, σε περίπτωση που δεν έχεις ετοιμάσει κάποιο σχέδιο, είναι σημαντικό να λάβεις υπόψη σου πρώτα ορισμένα στατιστικά που αφορούν την περίοδο που μας πέρασε (2017/αρχές 2018), σχετικά με την συμπεριφορά των χρηστών και καταναλωτών διαδικτυακά τόσο σε παγκόσμιο όσο και σε Ελληνικό επίπεδο, ουτώς ώστε να μπορείς να κάνεις πιο έγκυρα πλάνα και προβλέψεις.
Σύμφωνα με τo Google Marketing Event, καταγράφηκαν τα ακόλουθα 3 κύρια στατιστικά σχετικά το ηλεκτρονικό εμπόριο και digital marketing (παγκόσμια):
No. 1: Υπάρχουν αυξανόμενες αναζητήσεις χρηστών τύπου “Ηοw to avoid…” (πως να αποφύγεις Χ, Υ) και συγκεκριμένα κατά 150% ενώ ερωτήματα/αναζητήσεις τύπου “Ιs X worth it?” (αξίζει το Χ, Υ;) έχουν παρουσιάσει 80% αύξηση.
Oı περισσότεροι χρήστες, όπως έχει πει και αντιπρόσωπος της Google, δείχνουν να αναζητούν άμεσες λύσεις στα προβλήματα τους ενώ χρησιμοποιούν την μέθοδο της εξάλειψης επιλογών προτού πάρουν μια απόφαση π.χ να αγοράσουν ένα συγκεκριμένο προϊόν έναντι άλλου.
Δεν ψάχνουν άμεσα για το “καλύτερο μπέργκερ στην πόλη”, κοιτάζουν μια λίστα από αποτελέσματα και επιλογές και αν κάτι δεν συμβαδίζει με τις προσδοκίες τους π.χ τιμές ή φωτογραφίες ή κακές κριτικές, το προσπερνούν με την αφαιρετική μέθοδο, ώσπου να φτάσουν στην καλύτερη επιλογή για αυτούς.
Νο. 2: Το 91% των smartphone users έχει αγοράσει ή έδειξε πρόθεση να αγοράσει κάτι, έχοντας δει σχετικό ad.
Xάρη σε εργαλεία και τεχνολογίες “machine learning” (τεχνητής νοημοσύνης) οι digital marketers μπορούν τώρα να αυξήσουν την αποτελεσματικότητα της καμπάνιας τους και να “σερβίρουν” στον κόσμο πιο στοχευμένες διαφημίσεις, που θα ανταποκρινονται στα προσωπικά τους ενδιαφέροντα. Τεράστια brands όπως η Νetflix, έχουν σημειώσει πωλήσεις εκατομμυρίων χρησιμοποιώντας αυτή την μέθοδο. Η τεχνολογία αυτή βασικά, “σερβίρει” τις κατάλληλες διαφημίσεις, τον κατάλληλο χρόνο, και σε συγκεκριμένη αγορά στόχο.
Γνωστά “machine learning” εργαλεία της Google που μπορείς και εσύ να χρησιμοποιήσεις είναι το TrueView for each (στοχεύει χρήστες που έχουν ήδη επισκεφτεί την σελίδα σου ) και ΤrueView for action (διαφήμιση σε χρήστες που έχουν ήδη τσεκάρει τα προϊόντα ή τις υπηρεσίες σου διαδικτυακά και έχουν κάνει κλικ σε βίντεο) .
Νο.3: Το 50% των καταναλωτών έχει εγκαταλείψει μια αγορά επειδή η ιστοσελίδα αργούσε να φορτώσει.
Μπορεί να ακούγεται αποθαρρυντικό αλλά 1 στους 2 χρήστες εγκαταλείπει μια αγορά (αφού επιχειρήσει να κάνει check in) εάν η συγκεκριμένη ιστοσελίδα αργεί εκνευριστικά να φορτώσει, ακόμα και αν παίρνει μερικά δευτερόλεπτα παραπάνω.
Συνεπώς, για να μην κάνεις τους χρήστες να φεύγουν τρέχοντας από την ιστοσελίδα σου και να μην προβαίνουν σε καμία αγορά, είναι σημαντικό να τεστάρεις την ταχύτητα φόρτωσης (loading speed) του landpage σου. Μπορείς να το κάνεις εύκολα και δωρεάν μέσω του Google εργαλείου: Page Speed Insights ή του Test My Site.
Tι γίνεται με την περίπτωση της Ελλάδας;
Παρόλο που στατιστικά το ηλεκτρονικό εμπόριο στην Ελλάδα την τελευταία τριετία δεν βαδίζει στους ίδιους ρυθμούς όπως στις ΗΠΑ και μεγαλύτερες χώρες, υπάρχουν σημαντικές αυξήσεις όσον αφορά την χρήση ηλεκτρονικού εμπορίου.
Για παράδειγμα, το 2017 παρουσιάστηκε αύξηση 3.8% στους έλληνες χρήστες που έχουν κάνει αγορές online σε σύγκριση με το 2016.
Επιπλέον περίπου τα μισά προϊόντα/υπηρεσίες που έχουν παραγγελθεί οnline αφορούσαν είδη ένδυσης και υπόδησης (56,7%) ενώ ένα επίσης σημαντικό ποσοστό (28%) αφορούσαν αγορά ηλεκτρονικών συσκευών.
Σχετικά με τους χρήστες smartphone, 93% των ερωτηθέντων έχει δηλώσει χρήση του κινητού για αναζήτηση προσφορών μέσω κατεβασμένων app.
Επίσης ένα εντυπωσιακό 84,8% των ελλήνων καταναλωτών που αγοράζει online αγοράζει από τοπικές επιχειρήσεις ενώ ένα μικρότερο ποσοστό, από χώρες της Ε.Ε
‘Οσον αφορά τα συχνότερα παράπονα των online αγοραστών στην Ελλάδα, αν και το 91.2% δεν έχει εκφράσει κάποιο παράπονο σχετικά με κάποια online αγορά, υπάρχει ένα μικρό ποσοστό (4%) που έκφρασε ως συχνότερο παράπονο τον καθυστερημένο χρόνο παράδοσης.
Γενικά το 2019 αναμένεται εντεταμένη αύξηση των εργαλείων “machine learning” για πιο στοχευμένες διαφημίσεις, ενώ σε πιο τοπικό επίπεδο και ιδιαίτερα στην περίπτωση του ελληνικού ηλεκτρονικού εμπορίου, θα υπάρχει μια μικρή αύξηση στις αναζητήσεις των χρηστών για τοπικές επιχειρήσεις online οι οποίες παρέχουν εξατομικευμένα εργαλεία π.χ αναγνώριση φωνής ή διαδραστικά mobile apps τα οποία θα είναι εύκολα προσβάσιμα από οποιαδήποτε οθόνη.