Στην προσπάθειά σου να φέρεις την ιστοσελίδα σου στα πρώτα αποτελέσματα ενός SERP, έχεις ακούσει πως πρέπει να έχεις καταχωρήσει ένα sitemap στην Google. Η διαδικασία για να καταχωρήσεις το sitemap της ιστοσελίδας σου είναι πολύ απλή. Το μόνο που έχεις να κάνεις είναι να δημιουργήσεις ένα με τη βοήθεια από τα διάφορα plugin που έχεις στη διάθεσή σου. Στη συνέχεια, ανεβάζεις το αρχείο μέσω του Google Webmaster Tools. Σε αυτό το άρθρο όμως, θα ρίξουμε μια πιο αναλυτική ματιά στο τι είναι το sitemap και πώς βοηθάει πρακτικά την ιστοσελίδα σου.
Τί είναι το Sitemap
Ο χάρτης ιστότοπου, όπως θα το βρεις γραμμένο στα ελληνικά, είναι μια λίστα που περιλαμβάνει όλα τα URL, τα πολυμέσα και το περιεχόμενο της ιστοσελίδας σου. Μπορεί να περιλαμβάνει πληροφορίες όπως είναι οι εικόνες, τα βίντεο, τα tag και πληροφορίες σχετικά με το πότε ανέβηκε το περιεχόμενο.
Γενικά, υπάρχουν δύο είδη sitemap: οι HTML και οι XML χάρτες. To HTML sitemap βρίσκεται μέσα στην ιστοσελίδα σου σαν μια ξεχωριστή σελίδα και περιλαμβάνει όλο το περιεχόμενο της ιστοσελίδας. Το XML sitemap είναι ένα ξεχωριστό είδος αρχείου, το οποίο μπορεί να καταχωρηθεί στην Google. To συγκεκριμένο είδος χάρτη ιστότοπου σου είναι εξαιρετικά χρήσιμο, όταν θέλεις να δημοσιεύσεις μια καινούργια ιστοσελίδα, όταν η σελίδα σου έχει πολύ μεγάλο αρχείο ή έχει μεγάλο όγκο πολυμέσων.
Παρόλο που το sitemap θα βοηθήσει το SEO της ιστοσελίδας σου, δεν θα πρέπει ποτέ να ξεχνάς ότι το περιεχόμενό της είναι το πιο σημαντικό. Κάθε σου προσπάθεια θα πρέπει να συνοδεύεται και από ποιοτικό περιεχόμενο.
Ποια Είδη Sitemap Υπάρχουν
Όπως σου είπαμε και πιο πάνω, δεν υπάρχει μόνο ένα είδος χάρτη ιστότοπου. Ορισμένα, όπως το HTML, βοηθούν τον χρήστη να πλοηγηθεί μέσα στην ιστοσελίδα. Τα υπόλοιπα, όπως για παράδειγμα το XML sitemap, λειτουργούν ως δείκτες για τις μηχανές αναζήτησης. Παρακάτω, σου παρουσιάζουμε τα κύρια είδη που μπορείς να χρησιμοποιήσεις για την ιστοσελίδα σου.
HTML Sitemap
Ένα HTML sitemap είναι μια λίστα όλων των σελίδων που απαρτίζουν τον ιστοχώρο σου. Όλα τα URL είναι τοποθετημένα με ιεραρχικό τρόπο, ανάλογα με το πώς εμφανίζονται μέσα στην ιστοσελίδα. Στην πραγματικότητα αποτελεί έναν πίνακα περιεχομένων, όπου κάθε χρήστης μπορεί να ακολουθήσει το link που τον ενδιαφέρει. Αυτό το είδος χάρτη ιστότοπου βρίσκεται συνήθως στο footer κάθε ιστοσελίδας.
XML Sitemap
Το XML sitemap είναι παρόμοιο με το HTML, μιας και περιλαμβάνει τις κυριότερες σελίδες του ιστοχώρου σου. Ο χάρτης αυτός είναι μια λίστα από URL, περιεχόμενο και πληροφορίες σχετικά με την τελευταία τροποποίηση του περιεχομένου. Μόλις έχεις ανεβάσει αυτόν τον χάρτη ιστότοπου στις μηχανές αναζήτησης, τα bots το χρησιμοποιούν για να καταλάβουν το περιεχόμενο της ιστοσελίδας. Με αυτό τον τρόπο, μπορούν να αξιολογήσουν το πόσο σχετικό είναι το περιεχόμενο με την αναζήτηση που πραγματοποιεί ο χρήστης.
Image Sitemap
Κάθε στοιχείο που περιλαμβάνεται μέσα στην ιστοσελίδα σου θα πρέπει να ακολουθεί τεχνικές βελτιστοποίησης του SEO. Το ίδιο ισχύει και για όλες τις εικόνες που χρησιμοποιείς. Το image sitemap είναι ένα XML χάρτη ιστότοπου, στο οποίο είναι καταχωρημένες όλες οι εικόνες της ιστοσελίδας σου, μαζί με όλα τους τα δεδομένα.
Video Sitemap
Το αντίστοιχο XML sitemap για τα βίντεο που έχεις μέσα στην ιστοσελίδα σου είναι το video. Αν η ιστοσελίδα σου δεν περιέχει πολύ περιεχόμενο σε μορφή βίντεο μπορείς το συμπεριλάβεις απλά στον XML χάρτη ιστότοπου σου.
Ποια Είναι τα Οφέλη από τη Χρήση ενός Sitemap
Πέρα από τη βελτίωση του SEO της ιστοσελίδας σου, οι χάρτες ιστότοπου σου παρέχουν κι άλλα πλεονεκτήματα. Αυτά είναι τα ακόλουθα:
01. Οργανώνει την Ιστοσελίδα σου
Η ιστοσελίδα σου με το πέρασμα του χρόνου θα μεγαλώνει. Όσο μεγαλώνει, τόσο πιο περίπλοκη θα γίνεται και η αρχιτεκτονική της. Αυτό μπορεί να δυσκολέψει την πλοήγηση του χρήστη. Ένα HTML sitemap είναι η καλύτερη UX πρακτική για να βοηθήσεις τους χρήστες σου να βρουν αυτό που θέλουν εύκολα.
02. Διευκολύνει την Προσπέλαση από τις Μηχανές Αναζήτησης
Τα sitemap δεν βοηθούν απλά τις μηχανές αναζήτησης να καταλάβουν το περιεχόμενο της ιστοσελίδας σου. Βοηθούν στο να γίνει η προσπέλαση από τα bots των μηχανών αναζήτησης ακόμα πιο γρήγορα.
03. Εντοπίζει τα Κομμάτια της Πλοήγησης που Χρειάζονται Βελτίωση
Έχοντας όλο σου το περιεχόμενο σε μια λίστα από link, θα μπορείς εύκολα να το ελέγξεις. Με τον τρόπο αυτό, θα έχεις τη δυνατότητα να εξαλείψεις το διπλό περιεχόμενο που είναι επιβλαβές για το SEO σου.