Η ανάπτυξη μιας πετυχημένης ιστοσελίδας είναι μια περίπλοκη διαδικασία που περιλαμβάνει διαφορετικά κομμάτια. Ο τρόπος με τον οποίο θα δομήσεις τα στοιχεία της σελίδας σου είναι ανεξάρτητος από το πώς θα φαίνεται μετά τα γραφιστικά. Έτσι, αν και το UX design είναι πολύ ωφέλιμο, συχνά δεν καταλαβαίνεις άμεσα ότι είναι αυτό που φέρνει τα αποτελέσματα.
Σε αυτό το άρθρο, θα εξετάσουμε ένα θεωρητικό κομμάτι, το οποίο είναι άρρηκτα συνδεδεμένο με την εμπειρία του χρήστη. Τα νοητικά μοντέλα προσφέρουν περισσότερα απ’ όσα φαντάζεσαι στη δημιουργία της ιστοσελίδας σου.
Τι είναι τα Νοητικά Μοντέλα
Τα νοητικά μοντέλα έχουν τις βάσεις τους στη φιλοσοφία και στην ψυχολογία. Ωστόσο, σήμερα αποτελούν μια έννοια που χρησιμοποιείται στην τομέα της αλληλεπίδρασης του ανθρώπου με την τεχνολογία. Στην πραγματικότητα, τα νοητικά μοντέλα εκφράζουν τις προσδοκίες ενός χρήστη από την αλληλεπίδρασή του με ένα προϊόν ή μια ιστοσελίδα. Έτσι, αν θέλαμε να συνοψίσουμε αυτή τη θεωρία, θα λέγαμε πως τα νοητικά μοντέλα σχετίζονται περισσότερα με την πίστη, παρά με τα δεδομένα.
Για να γίνει πιο κατανοητό αυτό, σκέψου την αντίδρασή σου κάθε φορά που επισκέπτεσαι μια καινούργια ιστοσελίδα. Στο μυαλό σου έχεις μια εικόνα του τί να περιμένεις. Για παράδειγμα, σε ένα e-shop, γνωρίζεις πως θα δεις την εικόνα του προϊόντος στην αριστερή πλευρά της οθόνης. Επίσης, γνωρίζεις πως στην πάνω δεξιά πλευρά της οθόνης θα βρεις ένα κουμπί που σε στέλνει στο καλάθι των αγορών σου. Αυτό ακριβώς είναι το νοητικό μοντέλο που έχεις σχηματίσει για τα e-shop και βελτιώνει το UX του χρήστη.
Η θεωρία των νοητικών μοντέλων γίνεται απαραίτητη για τη σωστή εφαρμογή του UX design. Παράλληλα όμως, σου επιτρέπει να εφαρμόσεις αποτελεσματικά κι άλλες σχεδιαστικές τεχνικές, όπως το personalization design.
Γιατί να τα Χρησιμοποιήσεις
Όπως αντιλαμβάνεσαι, τα νοητικά μοντέλα αποτελούν ήδη ένα στοιχείο που επηρεάζει τις σχεδιαστικές σου αποφάσεις. Παρ’ όλα αυτά, μέχρι τώρα μπορεί να μην το είχες συνειδητοποιήσει. Αν λοιπόν αποφασίσεις να τα εντάξεις στη διαδικασία σου, θα παρατηρήσεις τα ακόλουθα οφέλη:
#1 Μειώνουν την Ανάγκη Υποθέσεων Σχετικά με τις Ανάγκες των Χρηστών σου
Ένα νοητικό μοντέλο απαιτεί την ανάπτυξη μιας persona που είναι μια αναπαράσταση του μέσου χρήστη της ιστοσελίδας σου. Η ανάπτυξη της persona σου επιτρέπει να μάθεις καλύτερα τις ανάγκες των επισκεπτών της κι έτσι να λαμβάνεις καλύτερες αποφάσεις. Με τη μείωση των υποθέσεων, μπορείς να είσαι πλέον πιο σίγουρος για την επιτυχία της ιστοσελίδας.
#2 Κάνουν την Ανάπτυξη της Ιστοσελίδας πιο Γρήγορη
Ακόμα ένα εργαλείο που βοηθάει πολύ στη χρήση των νοητικών μοντέλων είναι τα wireframe. Με αυτά, μπορείς να δοκιμάσεις διάφορες σχεδιαστικές ιδέες και να δεις ποια ταιριάζει καλύτερα. Πολλοί σχεδιαστές μάλιστα, δείχνουν wireframe σε πραγματικούς χρήστες για να λάβουν τη γνώμη τους. Όπως καταλαβαίνεις, η ανάπτυξη ενός σχεδίου σε χαρτί είναι πιο γρήγορη υπόθεση από τη συγγραφή κώδικα.
#3 Βοηθούν στην πιο Ομαλή Ένταξη των Καινοτομιών
Ορισμένες φορές, έχεις οραματιστεί κάποιες λειτουργίες για την ιστοσελίδα σου που διαφέρουν με ό,τι κυκλοφορεί στην αγορά. Με τη χρήση των νοητικών μοντέλων, μπορείς να συνδυάσεις οικεία στοιχεία του χρήστη με τα καινούργια που έχεις φανταστεί. Έτσι, η μετάβαση σε κάτι πιο τολμηρό θα γίνει πιο ομαλή και το UX μόνο θετικό θα είναι.
#4 Οπτικοποιούν τις Περίπλοκες Ενέργειες που πρέπει να Εκτελέσει ο Χρήστης
Ένα άλλο μεγάλο πλεονέκτημα που έχουν τα νοητικά μοντέλα είναι ότι μπορείς να σπάσεις σε μικρότερα κομμάτια τις περίπλοκες ενέργειες της ιστοσελίδας σου. Μπορείς να δημιουργήσεις βήμα-βήμα τη διαδρομή που θα ακολουθήσει ο κάθε χρήστης μέχρι και την ολοκλήρωσή της. Έτσι, αποκτάς μια πιο σαφή εικόνα για τον τελικό σχεδιασμό που πρέπει να υιοθετήσεις.
#5 Καλύτερη Συνεργασία μεταξύ της Ομάδας σου
Όλα τα παραπάνω, γενικά συμβάλλουν στην καλύτερη λειτουργία της ομάδας σου. Είτε πρόκειται για τους developers, είτε για τους γραφίστες, όλοι θα γνωρίζουν τι ζητάς από την ιστοσελίδα.
Απόκτησε σήμερα την ιστοσελίδα που πάντα ονειρευόσουν για την επιχείρησή σου.
Συμπλήρωσε τη φόρμα για να επικοινωνήσεις με τους ειδικούς της SocialMe.